L’ordre turbulent

Desaparegudes les línies matemàtiques del laberint, l’alineament de creus traçades amb una petita i regular grafia, saluda l’entrada colpidora de la pintura que crea Gilbert Herreyns; misteriosa i alquímica combinació de signes, de pinzellades, de tocs suaus i de punts voluntaris, de carícies i d’afirmacions: una passejada eminentment pictòrica.

La superfície de la tela és el depòsit provisional d’energies, de records, del present i de la memòria, ďespessors i d’esllavissaments del pinzell. Tota l’obra ens crida a la
sensibilitat, a l’escolta i a l’examen profund i pacient. Davant cada creació cal deixar-se escolar i emportar com un nedador extenuat. Obra secreta i reservada com el seu
mateix autor.

Davant l’ull, es presenta una pluja de colors, un grafisme omnipresent que no envaeix ni tapa mai l’espai, i una matèria pictòrica sensual com la pell de dona. Misteri i poesia ens donen el punt de partida i el resultat i, al mateix temps, el regne d`un ordre
turbulent. Hom haurà comprès que, aquí tot és una qüestió de “pintura en majúscules”.

Obra rica que mescla poesia, saviesa i proposicions oníriques. Una mirada aguda,
exigent i tendra a la vegada, mai freda, que l’artista posa sobre el món que l’envolta: visió, alhora, nodrida de la força mítica i violenta de Nova York on sojornà recentment i de l’univers acollidor i panteista de l’illa on viu i crea.

Tot el gran talent de Gilbert Herreyns oscil·la entre el que és il·lusori i la realitat, el que és espontani i el control. De tant en tant se’ns ofereixen miralls profunds, cometes
llunyans, mandalas sumptuosament acolorits, vermell, groc, blau, negre, a desxifrar i
recórrer, on el cor i la mirada rellisquen sense topades entre la delícia visual i la poesia pura.
Feia molt de temps que la mà d’un creador no s’havia manifestat tan clarament i directa a l’ull i al cor de l’espectador.

Michel Bohbot
Escriptor
Eivissa-París setembre 94
Catàleg GILBERT HERREYNS. PINTURES I GRAVATS
Eivissa 1994